Ποσό ύψους 670 εκατομμυρίων ευρώ αναμένεται να εξασφαλίσει μέσω τραπεζικού δανεισμού η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), προκειμένου να καταβάλει το τίμημα του 1,34 δισ. ευρώ στο οποίο διαμορφώθηκε η 20ετής παράταση της σύμβασης για το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα 250 εκατομμύρια ευρώ θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ συμμετοχή στον δανεισμό της εταιρείας θα έχουν και οι συστημικές ελληνικές τράπεζες. Η εταιρεία αναμένεται να αντλήσει το υπόλοιπο ποσό, ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ, από τα ταμειακά της διαθέσιμα. Σημειώνεται ότι το καταβαλλόμενο ποσό υπολείπεται του 1,34 δισ. ευρώ, αφού ένα μέρος του ΦΠΑ θα συμψηφιστεί με οφειλές του Δημοσίου. Μάλιστα, το τίμημα επιδιώκεται να καταβληθεί έως το τέλος του έτους, με στόχο να συμβάλει στην επίτευξη του στόχου του ΤΑΙΠΕΔ σε ό,τι αφορά έσοδα ύψους 2 δισ. ευρώ για το 2018.
Επενδύσεις με ευρωπαϊκά κονδύλια
Αξίζει να αναφερθεί ότι ήδη το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας προχωρεί σε επενδύσεις με κονδύλια που θα προέλθουν από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), τον χρηματοδοτικό μηχανισμό της Ε.Ε. για τη στήριξη της ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού των υποδομών. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε το έργο εξέλιξης του ΔΑΑ σε υψηλής απόδοσης κόμβο μέσα στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Το ποσό του project ανέρχεται σε 4,5 εκατ. ευρώ, με το CEF να επιδοτεί το ΔΑΑ με 2,25 εκατ. ευρώ, μία σημαντική επιτυχία του «Ελ. Βενιζέλος» και μία από τις πρώτες συγκοινωνιακές πύλες της χώρας που καταφέρνει χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Ωστόσο, η παράταση της σύμβασης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά 20 έτη, έως το 2046, αποτέλεσε ένα από τα πλέον δύσκολα εγχειρήματα που ανέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ, και ολοκληρώνεται με μεγάλη καθυστέρηση.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ήδη το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας προχωρεί σε επενδύσεις με κονδύλια που θα προέλθουν από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), τον χρηματοδοτικό μηχανισμό της Ε.Ε. για τη στήριξη της ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού των υποδομών. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε το έργο εξέλιξης του ΔΑΑ σε υψηλής απόδοσης κόμβο μέσα στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Το ποσό του project ανέρχεται σε 4,5 εκατ. ευρώ, με το CEF να επιδοτεί το ΔΑΑ με 2,25 εκατ. ευρώ, μία σημαντική επιτυχία του «Ελ. Βενιζέλος» και μία από τις πρώτες συγκοινωνιακές πύλες της χώρας που καταφέρνει χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Ωστόσο, η παράταση της σύμβασης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά 20 έτη, έως το 2046, αποτέλεσε ένα από τα πλέον δύσκολα εγχειρήματα που ανέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ, και ολοκληρώνεται με μεγάλη καθυστέρηση.
Το αρχικό τίμημα στο οποίο είχαν συμφωνήσει το ΤΑΙΠΕΔ με την εταιρεία ανερχόταν σε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ δίχως ΦΠΑ, ωστόσο η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θεώρησε πως ήταν ιδιαίτερα χαμηλό. Έπειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις το τίμημα υπερδιπλασιάστηκε, φθάνοντας το 1,34 δισ. ευρώ με ΦΠΑ.
Το μεγάλο εγχείρημα του δανεισμού
Επισημαίνεται ότι ο δανεισμός του ΔΑΑ με ποσό ύψους 670 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο εγχείρημα δανεισμού στο οποίο συμμετέχουν οι ελληνικές τράπεζες μετά τα δάνεια που έλαβε η Fraport Greece, ύψους 960 εκατ. ευρώ, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Επισημαίνεται ότι ο δανεισμός του ΔΑΑ με ποσό ύψους 670 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο εγχείρημα δανεισμού στο οποίο συμμετέχουν οι ελληνικές τράπεζες μετά τα δάνεια που έλαβε η Fraport Greece, ύψους 960 εκατ. ευρώ, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Η διαγωνιστική διαδικασία πώλησης
Εξάλλου, όπως έχει αναφέρει ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος, με την ολοκλήρωση της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Αθηνών στη ΔΑΑ Α.Ε. μέσα στο έτος, το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι σε θέση στις αρχές του 2019 -πιθανότατα τον Μάρτιο- να προχωρήσει στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του 30% της εταιρείας ΔΑΑ Α.Ε.
Εξάλλου, όπως έχει αναφέρει ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος, με την ολοκλήρωση της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Αθηνών στη ΔΑΑ Α.Ε. μέσα στο έτος, το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι σε θέση στις αρχές του 2019 -πιθανότατα τον Μάρτιο- να προχωρήσει στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του 30% της εταιρείας ΔΑΑ Α.Ε.
Ο ίδιος, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για τους λόγους που οδήγησαν στη διεύρυνση του τιμήματος για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Αθηνών, από τα 600 εκατ. (με ΦΠΑ) στο 1,34 δισ., εξήγησε ότι η αρχική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης συμφωνήθηκε αρχές του 2017 και υπογράφηκε προς το τέλος του ίδιου έτους, με τις διαπραγματεύσεις να είχαν ξεκινήσει το 2016 και με βάση παραδοχής τα οικονομικά στοιχεία του ΔΑΑ 2015.
Ο κ. Ξενόφος αναφέρθηκε στις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούσαν πριν από τρία χρόνια, καθώς η χώρα το 2015 ήταν στην περίοδο επιβολής των capital controls, το ρίσκο ήταν πάρα πολύ μεγάλο, οι αποδόσεις του δεκαετούς ομολόγου σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα κ.λπ., ενώ και τα οικονομικά μεγέθη του ΔΑΑ ήταν διαφορετικά.
H κοινοπραξία του ΔΑΑ (που ελέγχει το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP με 40%, το ΤΑΙΠΕΔ με 30%, το Δημόσιο με 25% και μέλη της οικογένειας Κοπελούζου με 5%) πλήρωσε φόρο εισοδήματος 59,7 εκατ. το 2017. Η εταιρεία διαθέτει κέρδη προς διανομή ύψους 218,4 εκατ.. Ωστόσο, δεν διένειμε μέρισμα για τη χρήση του 2017 λόγω των βραχυπρόθεσμων οικονομικών υποχρεώσεων που προκύπτουν από τη συμφωνία επέκτασης της σύμβασης κατά 20 χρόνια.
Οι επιδόσεις του «Ελ. Βενιζέλος»
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα για τη χρήση του 2017, ο ΔΑΑ κατάφερε να βελτιώσει τις επιδόσεις του, εμφανίζοντας:
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα για τη χρήση του 2017, ο ΔΑΑ κατάφερε να βελτιώσει τις επιδόσεις του, εμφανίζοντας:
- Κύκλο εργασιών 433,5 εκατ., από 406,6 εκατ. το 2016.
- Κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων 284,5 εκατ., από περίπου 272 εκατ.
- Λειτουργική κερδοφορία της τάξης των 208 εκατ. ευρώ, από 198 εκατ. ευρώ.
- Καθαρή κερδοφορία 140 εκατ. ευρώ, από 132 εκατ.
No comments:
Post a Comment