Φορολογικά έσοδα της τάξεως των 10,241 δισ. ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει το υπουργείο Οικονομικών το τελευταίο δίμηνο της φετινής χρονιάς, προκειμένου να μην υπάρξει απόκλιση από τον αναθεωρημένο στόχο των εσόδων.
Τα αναλυτικά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο 10μηνο που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα, δείχνουν ότι τα φορολογικά έσοδα ανήλθαν στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου στα 38,69 δισ. ευρώ υπερβαίνοντας κατά 22 εκατ. ευρώ τον αναθεωρημένο στόχο του 10μήνου, όπως αυτός «διορθώθηκε» μετά την κατάθεση του προϋπολογισμού την περασμένη εβδομάδα. Βέβαια, ο αναθεωρημένος στόχος «υπαγορεύει» την είσπραξη 48,831 δισ. ευρώ από φόρους μέχρι το τέλος της χρονιάς, με τον «πήχη» να έχει ανέβει κατά 883 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το μεσοπρόθεσμο. Έτσι, προκύπτει και η διαφορά των 10,241 δισ. ευρώ, η οποία θα πρέπει να αρχίσει να καλύπτεται από αυτή την εβδομάδα οπότε και εκπνέει η προθεσμία για μια σειρά φορολογικές υποχρεώσεις (3η δόση ΕΝΦΙΑ,τελευταία δόση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, προτελευταία δόση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων, δεύτερη δόση ΦΠΑ γ’ τριμήνου για τις εταιρείες που τηρούν απογραφικά βιβλία και ΦΠΑ Οκτωβρίου για τις εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία).
Το πρωτογενές πλεόνασμα στο 10μηνο ανήλθε στα 6,435 δισ. ευρώ και είναι αυξημένο κατά 1,686 δισ. ευρώ έναντι του αναθεωρημένου στόχου για τη συγκεκριμένη περίοδο, ο οποίος αναπροσαρμόστηκε -μετά την κατάθεση του προϋπολογισμού- στα 4,749 δισ. ευρώ. Το πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει αυξημένο κατά 1,1 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, ενώ η επίδοση του 10μήνου είναι σχεδόν διπλάσια συγκριτικά με τον ετήσιο στόχο που έχει οριστεί για φέτος (3,604 δισ. ευρώ). Από τον κρατικό προϋπολογισμό η κυβέρνηση ανέμενε -με το μεσοπρόθεσμο- την παραγωγή πρωτογενούς πλεονάσματος 1,769 δισ. ευρώ. Με την κατάθεση της τελικής μορφής του προϋπολογισμού ο στόχος σχεδόν διπλασιάστηκε, φτάνοντας στα 3,604 δισ. ευρώ. Το γεγονός ότι στο 10μηνο το πρωτογενές πλεόνασμα έχει ήδη φτάσει στα 6,435 δισ., δεν σημαίνει ότι αυτή η διαφορά των 2,8 δισ. ευρώ (έναντι του αναθεωρημένου στόχου) θα παραμείνει μέχρι τη λήξη του έτους. Και αυτό διότι στο «κλείσιμο» της χρονιάς είθισται να παρατηρούνται αυξημένες δαπάνες προκειμένου να κλείσουν οι εκκρεμότητες του οικονομικού έτους και σε επίπεδο δαπανών τακτικού προϋπολογισμού αλλά και σε επίπεδο Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Υπενθυμίζεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού αποτελεί τμήμα του πρωτογενούς πλεονάσματος της γενικής κυβέρνησης. Το τελευταίο είναι και αυτό που παρακολουθούν οι θεσμοί για να κρίνουν αν επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι και επηρεάζεται και από τις οικονομικές επιδόσεις των δήμων, των νοσοκομείων, των ασφαλιστικών ταμείων και των νομικών προσώπων της γενικής κυβέρνησης.
Η υπεραπόδοση στο 10μηνο της τάξεως του 1,686 δισ. ευρώ προήλθε εξ ολοκλήρου από τη συγκράτηση των δαπανών. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 40,786 δισ. ευρώ έναντι στόχου 42,407 δισ., με τη συγκράτηση να ανέρχεται στο 1,621 δισ. Τα 300 εκατ. ευρώ προήλθαν από τη συγκράτηση των πρωτογενών δαπανών και το 1,321 δισ. ευρώ από τη συγκράτηση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Στο σκέλος των εσόδων, οι επιδόσεις του 10μήνου ήταν πολύ κοντά στους αναθεωρημένους στόχους. Τα καθαρά έσοδα και σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού και σε επίπεδο τακτικού προϋπολογισμού, παρουσίασαν υπέρβαση 66 εκατ. ευρώ. Έτσι, τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού έφτασαν στα 42,411 δισ., έναντι στόχου 42,345 δισ., ενώ τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού στα 40,786 δισ., έναντι στόχου 42,407 δισ. ευρώ.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι το δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού δεν περιλαμβάνει στον στόχο ποσό 1,346 δισ. ευρώ, που αφορά επιστροφές εσόδων που χρηματοδοτήθηκαν από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών. «Επιπλέον αποκλίσεις οφείλονται σε διαφορές αναφορικά με τη νέα οικονομική ταξινόμηση που εφαρμόζεται για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2019», προσθέτει η ίδια ανακοίνωση.
Υπεραποδόσεις και υστερήσεις
Την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2018 αύξηση έναντι του στόχου παρατηρήθηκε στις εξής κύριες κατηγορίες εσόδων:
α) Φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 63 εκατ. ευρώ ή 2,6%.
β) Φόροι στην περιουσία κατά 20 εκατ. ευρώ ή 0,8%.
γ) ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 13 εκατ. ευρώ ή 0,8%.
δ) Λοιποί φόροι κατανάλωσης κατά 23 εκατ. ευρώ ή 5,9%.
ε) Έμμεσοι φόροι ΠΟΕ κατά 29 εκατ. ευρώ ή 2,8%.
στ) Λοιποί έμμεσοι φόροι κατά 21 εκατ. ευρώ ή 5,6%.
ζ) Λοιπά μη φορολογικά έσοδα κατά 37 εκατ. ευρώ ή 0,9%.
Μειωμένα έναντι του στόχου την ίδια περίοδο ήταν τα έσοδα στις ακόλουθες βασικές κατηγορίες:
α) Άμεσοι φόροι ΠΟΕ κατά 64 εκατ. ευρώ ή 3,9%.
β) ΦΠΑ λοιπών κατά 21 εκατ. ευρώ ή 0,2%.
γ) Λοιποί ΕΦΚ (καπνού, κ.λπ.) κατά 32 εκατ. ευρώ ή 1,3%.
Οι επιστροφές εσόδων (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 3,097 δισ. ευρώ, χωρίς απόκλιση από τον στόχο. Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1,686 δισ. ευρώ επίσης χωρίς απόκλιση από τον στόχο.
Η εκτέλεση τον Οκτώβριο
Ειδικότερα, τον Οκτώβριο 2018 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 5,197 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 67 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 5,080 δισ. ευρώ, αυξημένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 66 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 117 εκατ. ευρώ, χωρίς ουσιαστική απόκλιση από τον στόχο. Οι επιστροφές εσόδων του Οκτωβρίου 2018 (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 146 εκατ. ευρώ, χωρίς απόκλιση από τον στόχο.
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3,850 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 657 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3,433 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 574 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου. Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 417 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 83 εκατ. ευρώ.
Βουλή: Άρχισε η αντιπαράθεση
Στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής άρχισε χθες η πολιτική αντιπαράθεση για τον πρώτο «μεταμνημονιακό» προϋπολογισμό, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα της 18ης Δεκεμβρίου στην Ολομέλεια.
Τον κρατικό προϋπολογισμό του 2019 εισηγήθηκε από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ ο βουλευτής Δημήτρης Βέττας, ο οποίος αναφέρθηκε στο νέο οικονομικό μίγμα που προωθεί η κυβέρνηση μετά την ολοκλήρωση του οικονομικού προγράμματος. Υπογράμμισε δηλαδή την επικείμενη υλοποίηση του προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι», την πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικών για προγράμματα ειδικής αγωγής, τη χορήγηση επιδόματος στέγασης σε 340.000 νοικοκυριά. Ο κ. Βέττας χαρακτήρισε τον κρατικό προϋπολογισμό τον «πρώτο επεκτατικό» εδώ και μία δεκαετία και συμπλήρωσε ότι με τις διατάξεις του ενισχύονται οι κοινωνικές ομάδες που δέχτηκαν τη μεγαλύτερη πίεση από τα μνημονιακά μέτρα.
Στον αντίποδα, ο τομεάρχης Οικονομικών της Ν.Δ., Χρήστος Σταϊκούρας, χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό «νεομνημονιακό και αντιαναπτυξιακό». Σε αντίστοιχο πνεύμα ο Γιάννης Κουτσούκος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης χαρακτήρισε «έωλο και ψευδεπίγραφο το κυβερνητικό αφήγημα» περί τέλους των μνημονίων. Εξίσου επικριτικό το ΚΚΕ κατήγγειλε τον προϋπολογισμό ως «άδικο και ταξικό», ενώ ο Γιώργος Αμυράς του Ποταμιού κατήγγειλε ότι το υπουργείο Οικονομικών βάζει «μονωτικό στοπ» στις επενδύσεις.
No comments:
Post a Comment