Συγκρατημένη αισιοδοξία σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς εκφράζουν παράγοντες της εγχώριας αγοράς. Το εορταστικό συνεχές ωράριο που ξεκίνησε στις 13 Δεκεμβρίου μαζί με τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές 16, 23 και 30 του μηνός, από τις 11 π.μ. έως τις 6 μ.μ., δημιουργούν προϋποθέσεις αύξησης των πωλήσεων, κυρίως λόγω των δώρων που επιθυμούν να κάνουν οι καταναλωτές.
Χθες, τόσο στην Αθήνα όσο και στις άλλες μεγάλες πόλεις, υπήρξε αξιοσημείωτη επισκεψιμότητα στα εμπορικά, κυρίως όμως στις «αλυσίδες» των mall. Στο κέντρο της πρωτεύουσας, στην Ερμού, η γιορτινή ατμόσφαιρα έφερε αρκετό κόσμο, χωρίς να είναι ξεκάθαρη η συνολική οικονομική αποτίμηση της... βόλτας, μέχρι αργά το βράδυ, καθόσον τα καταστήματα έκλεισαν στις 6 το απόγευμα. Σε άλλους δήμους της Αττικής, όπως π.χ. στην Κηφισιά, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, δεν ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητική η κίνηση, καθώς αρκετοί προτίμησαν καφέ και γεύμα μετά το γνωστό window shopping.
Επισημάνσεις Β. Κορκίδη
Εν αναμονή των ειδικότερων καταγραφών του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, αναφέρει ότι σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που προκύπτουν από την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του εορταστικού ωραρίου, με δεδομένο και το ότι τα καταστήματα είναι φέτος ανοιχτά τις τρεις τελευταίες Κυριακές του έτους, το 2018 ο τζίρος των Χριστουγέννων ενδέχεται να κινηθεί οριακά καλύτερα από τα περσινά επίπεδα. Ο εορταστικός τζίρος του Δεκεμβρίου το 2018 αναμένεται να κυμανθεί κοντά στα περσινά 3,5 δισ. ευρώ και κάπως καλύτερα, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,4 δισ. ευρώ τζίρου στην προμνημονιακή περίοδο το 2009. Η σωρευτική μείωση οκταετίας του χριστουγεννιάτικου τζίρου υπολογίζεται στο -35%, με απώλειες σχεδόν 2 δισ. ευρώ.
Εν αναμονή των ειδικότερων καταγραφών του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, αναφέρει ότι σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που προκύπτουν από την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του εορταστικού ωραρίου, με δεδομένο και το ότι τα καταστήματα είναι φέτος ανοιχτά τις τρεις τελευταίες Κυριακές του έτους, το 2018 ο τζίρος των Χριστουγέννων ενδέχεται να κινηθεί οριακά καλύτερα από τα περσινά επίπεδα. Ο εορταστικός τζίρος του Δεκεμβρίου το 2018 αναμένεται να κυμανθεί κοντά στα περσινά 3,5 δισ. ευρώ και κάπως καλύτερα, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,4 δισ. ευρώ τζίρου στην προμνημονιακή περίοδο το 2009. Η σωρευτική μείωση οκταετίας του χριστουγεννιάτικου τζίρου υπολογίζεται στο -35%, με απώλειες σχεδόν 2 δισ. ευρώ.
Ο κ. Κορκίδης υπενθυμίζει πως σε ετήσια βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του 2018 δείχνουν οριακή άνοδο του τζίρου λιανικής κατά 1,1% - 1,5% και τη διαμόρφωσή του στα 42 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων ή 35,5 δισ. χωρίς τα καύσιμα.
Σύμφωνα με έρευνες, όπως αυτή της Deloitte, καταγράφεται ότι ο προϋπολογισμός των Ελλήνων για τις αγορές των Χριστουγέννων κυμαίνεται στα 450 ευρώ, όταν ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι 455 ευρώ. Εν γένει η πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής επηρεάζεται εν πολλοίς από την πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων του Δεκεμβρίου, ύψους 5,6 δισ. ευρώ, που πρέπει να διευθετηθούν από 6 εκατ. φορολογούμενους έως το τέλος του έτους. Η φορολογική αφαίμαξη του Δεκεμβρίου περιλαμβάνει την τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ, τη μηνιαία δόση στο πλαίσιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, την καταβολή παρακρατούμενων φόρων από τις επιχειρήσεις, τον ΦΠΑ και το ΦΜΥ, καθώς και την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ευτυχώς 1,6 δισ. ευρώ θα διοχετευθούν στην οικονομία από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων σε 1,9 εκατ. εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Το λιανικό εμπόριο επίσης αναμένει φέτος επιπλέον πληρωμές περίπου 1,5 δισ. ευρώ μέχρι 21 Δεκεμβρίου, μαζί με τους δικαιούχους επιδομάτων, το κοινωνικό μέρισμα και τα αναδρομικά, αλλά δυστυχώς λόγω της υπερφορολόγησης τα περισσότερα δεν θα πάνε στην εορταστική αγορά.
Το ΙΝΕΜΥ, τέλος, από την αξιολόγηση της αγοράς για την περίοδο των Χριστουγέννων, σημειώνει ότι πολλές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πραγματοποιούν εντός του Δεκεμβρίου ακόμα και το 20% του ετήσιου τζίρου τους.
No comments:
Post a Comment